Wanted: ajatuksia lukeva nettisivusto

Kulisseissa

Verkkopalvelujen rakentaminen ja kehittäminen on nykyään sitten mielenkiintoista puuhaa. Ja tämän sanon ihan ilman sarvia ja hampaita. Puuha on kuitenkin kaikkea muuta kuin helppoa ja yksinkertaista tai yksiselitteistä. Siksi pyydänkin sinun apuasi – lue juttu loppuun ja jätä/lähetä kommenttisi!

Itse vastaan työni puolesta Keudan nettisivuista www.keuda.fi, tästä blogista sekä henkilökunnan intranetistä. Lisäksi olen vahvasti mukana kehittämässä ammattiopiston opiskelijoiden intranettiä www.keudakermit.fi ja tulevaa aikuisopiston opiskelijoiden intranettiä, KeudaKerttua.

Keudan henkilöstö opettelee paraikaa käyttämään uutta interaktiivista intranet-alustaa ja siinä on minullakin vielä paljon tekemistä. Katse on kuitenkin jo tulevaisuudessa: Keudan nettisivut on tarkoitus pistää kokonaan uusiksi. Älkäähän odottako vielä valmista, sitä on luvassa vasta loppuvuodesta 2014. Projekti on erinäisistä syistä pitkä, sillä sen on oltava tosi perusteellinen. Tulevan järjestelmän kanssa olemme nimittäin naimisissa ainakin julkaisua seuraavat viisi vuotta (nykyiset Keudan nettisivut ovat peräisin vuodelta 2005…).

Pitkissä projekteissa on aina se riski, että lopputulos on vanhentunut jo syntyessään. Näin on käynyt monille tänä ja viime vuonna julkaistuille sivustoille, koska vielä vuosi sitten ei osattu ennustaa mobiilikäytön voittokulkua. Nyt uusien nettisivujen olisi jo pakko toimia saumattomasti kaikilla mobiililaitteilla. Pitäisi siis osata ennustaa tulevaa kehitystä, ainakin muutaman vuoden päähän. Mitä seuraavaksi on tulossa? Itselläni ei ole ennustajaeukon lahjoja tai toimivaa kristallipalloa. Siksi yritän luottaa siihen, että parasta on valita nettisivuille mahdollisimman joustava ja helposti muokattava toteutus, joka mahdollistaa nopeat muutokset edullisesti.

Uuden www.keuda.fi -sivuston pähkäily on jo aloitettu ja yhteistyökumppanimme on tehnyt mm. käyttäjähaastatteluja saadaksemme selville kohderyhmien todelliset tarpeet. Yllä oleva kuva on yhdestä haastattelusta: haastateltavan tehtävänä on ollut jaotella nykyisten nettisivujemme otsikot oikeiden alaotsikoiden alle. Jokaisen haastateltavan kuva oli aika erilainen, sillä jokaisella ihmisellä on vähän oma logiikkansa.

Yksilökohtaisten erojen lisäksi on selkeitä kohderyhmäkohtaisia eroja ja kohderyhmiähän Keudan sivustolla riittää: nuoret opiskelemaan aikovat, aikuisopiskelijat, opinto-ohjaajat, työelämän yhteistyökumppanit, omistajakuntien edustajat, yhteistyökumppanit ulkomailla – vain muutamia mainitakseni.

Jokainen käyttäjä luonnollisesti toivoo löytävänsä sivuilta etsimänsä tiedon mahdollisimman helposti ja vähillä klikkauksilla. Todella usein kuulee, että sen ja sen sisällön pitäisi löytyä heti etusivulta. Tosiasia kuitenkin on, ettei etusivulla saa olla liikaa kamaa, ettei siitä tule sekava. Mahdoton yhtälö?

Odotankin innolla sitä vaihetta tulevaisuudessa, jolloin nettisivuista saadaan tehtyä käyttäjän ajatuksia lukevat. Jollain ilveellä nettisivun pitäisi tietää, ihan ilman mitään hankalia kirjautumisia, mitä juuri tämä käyttäjä on hakemassa. Mitkä ovat hänen todennäköisimmät kiinnostuksen kohteensa? Olen tämän suhteen optimisti, sillä nettihän on nyt jo monilta osin viisas ja tunnistaa monissa palveluissa meistä käyttäjistä yllättävän paljon asioita.

Nyt pitäisi kuitenkin suunnitella hyvät nettisivut tällä  hetkellä käytössä olevilla keinoilla. Pyydän: kerro oma mielipiteesi nykyisestä sivustosta www.keuda.fi ja miten uuden sivuston pitäisi siitä poiketa, että se palvelisi juuri sinua nykyistä  paremmin! Voit kommentoida täällä blogissa tai meilata minulle heli.vastamaki(at)keuda.fi.

Kirjoittaja on Keudan viestintäpäällikkö

Heli Vastamäki

,

Kommentoi

  • (will not be published)

XHTML: Voit käyttää näitä tageja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>