Viron viemää

Aikuisopiskelu, Opetus

Treenasimme yhdessä Viron EuroSkills-edustajien kanssa Virossa, Räpinassa.

Lähdin aamuseittemältä kotoa bussilla Lahen keskustaan. Lähijunalla matka jatkui Helsinkiin ja sieltä laivalla Tallinnaan. Tässä vaiheessa yhden hengen seurueeni oli kasvanut kahdella. Reissussa mukana oli Suomen floristiikkalajin ekspertti Katri Gummerus ja kilpailuparini Ansku. Ekspertti toimii EuroSkills-kilpailussa tuomarina. Pian Helsinki jäi taaksemme ja edessä avautui Itämeri. Laivamatkan aikana kävimme läpi uusimmat kilpailua koskevat uutiset.

Tallinnasta matkaa jatkettiin junalla. Junan penkkiä piti kuluttaa parisen tuntia ennen kuin olimme Tartossa. Siellä meidät vastaanotti hyväntuulinen Viron ekspertti Indrek, ja tapasimme heidän EuroSkills- tytöt Merlinin ja Moonikan. Jatkoimme matkaa minibussilla vielä tunnin verran kunnes saavuimme määränpäähämme Räpinaan.

Taloksi asettumisen jälkeen saimme yksityisesittelyn Räpinan Aianduskoolista. Iltahämärässä koulun käytävät avautuivat paljon jännittävämpinä. Aianduskool oli hiljattain uudelleenrakennettu sisältä. Mm. floristien oma kuvausstudio aiheutti syviä huokauksia. Samaten atk- luokan uututtaan kiiltävät Applen Macit.

Majoituimme koulun asuntolaan

Seuraavana päivänä pääsimme tositoimiin. Aamukahdeksasta lähes iltakahdeksaan sidoimme erilaisia kimppuja Agran johdolla. Agra oli tullut Riiasta asti meitä opettamaan. Hän opetti meille nopeita tekniikoita, sekä kuinka saadaan aikaan mielenkiintoinen sidontatyö keskittymällä vain yhteen materiaaliin. Näitä oppeja voi hyödyntää kilpailun lisäksi myös työelämässä.

Agra Manola arvioi tekemääni kimppua

Harjoittelimme runsasta kukkien käyttöä

Agra ei puhunut ollenkaan englantia, mutta Indrekin kielitaidon avulla kolmikielinen seurueemme saatiin ymmärtämään toisiaan. Viron ja suomen kielen samankaltaisuus aiheutti tosin muutamat hysteeriset naurut, esimerkkinä koulun ruokalassa jälkiruoaksi tarjoiltu ”kama”. Lisäksi meille tuttu kumipuu olikin viron kielellä kummipuu ja viiniköynnös ”viinapuu”.

Tämä pieni kylä varasti sydämeni viehättävyydellään ja rauhallisuudellaan. Räpinan maalaismaisema oli kuin maalauksesta tuulimyllyineen ja haikaranpesineen. Ihastelimme ilta-auringossa upeita puistoja ja vanhoja rakennuksia. Onneksi kolmantena päivänä meille jäi aikaa ihmetellä myös Tallinnan Vanhaakaupunkia.

Koulun alueen puistosta näkymää

Paluumatka Suomeen seilattiin Superstarilla. Tämä tyttö oli vasta puoli neljältä aamuyöstä omassa sängyssä, ja jo seittemältä herätyskello herätti seuraavaan työpäivään. Univelkaisiin tunnelmiin lopettelen.

Taru Kaukonen

, , , ,

2 kommenttia - “Viron viemää”

1. Tarja Juntunen

Hienolta näyttää, olisi kiva saada nähdä kuvia enemmän tekemistänne kimpuista.