Vammaistyön opiskelua

Ammattiin opiskelu

Olemme toverini kanssa lähihoitajakoulutuksen vammaistyön koulutusohjelmassa ainoat nuorisoasteen opiskelijat. Loput opiskelijoista ovat aikuisia, mukavaa väkeä tuntuvat olevan.

Rehellisesti, joskus muutamina iltapäivien hitaaaailla tunneilla minun ja toverini tekemiset ovat ristinollaa, taiteellista kirjainten värittelyä ja vaivoin pidäteltyä naurukuolemaa. Välillä kelaamme väkisinkin, pitävätkö ”aikuiset” meitä ihan penskoina. Toisaalta olen jakanut jo tietotaitoa huumorintajuisille luokkalaisilleni, eli opetin viittomat saatana, jänis ja koira. Opettamani viittomat määräytyivät vain muistini mukaan, ei niinkään tarpeellisuuden. Viittomista kaksi ensin mainittua ovat muuten melko samanlaisia, kannattaa olla tarkkana.

Toverini kanssa olemme tähän mennessä epähuomiossa skipanneet lääkelaskutentin. Opettaja kerran ohjeisti kaksoistunnin puolessa välissä, että pidämme nyt viiden minuutin tauon ja teemme sitten lääkelaskukokeen. Aikuisopiskelijat tajusivat pitää viiden minuutin tauon ja tehdä kokeen. Minä ja toveri sen sijaan ymmärsimme, että nyt on pitkä välitunti ja vasta sitten koe ennen ruokailua. Mepä pidimme sellaisen ”pitkän välitunnin” (tietokoneilla) ja palattuamme luokkaan opettaja kysyi ”Oliko tämä teiltä nyt joku vitsi?”. Ei ollut, eikä meitä paljoa naurattanut. Miten onnistuimme tajuamaan ohjeistuksen näin päin prinkkalaa. Noh, koe tuli viikkoa myöhemmin suoritettua.

Tästä saattaa tulla väärä kuva opiskelustamme. Oikeasti vammaisalan opiskelu on mielenkiintoista ja kiehtovaa. Välillä tulee tankattua todella paljon tietoa erilaisista vammoista, sairauksista ja häiriöistä. Jollakin oudolla tavalla maailmakin vähitellen alkaa näyttäytyä erilaisena. Oppimisesta on tehty mukavaa (vaikka ne jotkut iltapäivät ovat välillä oikeasti ylivoimaisia), kiitos siitä hyville opettajille.

Eräs vammaistyön opettaja on mieletön. Yhdellä tunnilla hän antoi ohjeeksi ”Ole mummo”. Tässä siis oli kyse käyttäytymishäiriöitä käsittelevän tunnin aiheesta, jota opettaja pohjusti laajasti ja ”kansantajuisesti”. Opettaja kertoi, että vammaista tai lasta kohdattaessa kannattaa olla ”mummomainen” eli kuulumisista ja voinnista kiinnostunut, rauhallinen ja lempeä. Pitää olla hitaahko ja ”tarjota vaikka sitä pullaa”. Mikäpä sen ihanampaa mummomaisen käytöksen kohteelle kuin tuntea olonsa rakastetuksi ja tervetulleeksi. Opettaja mainitsi voivan olla myös ”lehmä”.  Jos vauhkojen villihevosten sekaan ajetaan rauhallinen, kaunis lehmä, hevoset rauhottuvat heti.

Sama opettaja muuten kehotti kääntämään epävarmuuden luonteenpiirtenä vahvuudeksi. ”Epävarma hoitaja on empaattinen ja pärjää työssään paljon paremmin kuin sellainen yli-itsevarma äänekäs touhottaja, jota ei ikinä jännitä vaikka uuden asiakkaan kohtaaminen. Herran tähden, ole rauhassa epävarma!” Voi miten ihanaa, ikinä en ole kuullut tuollaista tsemppausta (etenkään opettajalta). Välillä ärsyttää se, miten  normaalitkin aikakausilehdet tolkuttavat ”OLE ITSEVARMA OLET PARAS OLET IHAN YLIVOIMAISEN PARAS” -viestiä, enkä koe sitä aivan omaksi. Olisi aivan mahtavaa, jos jokainen saisi joskus kohdalleen edes yhden loistavan opettajan. Sellaisen, joka valaa käytöksellään ja opetustavoillaan uskoa siihen, että jopa minunlaiseni epävarma, osa-aikainen tuntilusmuilija voi olla hyvä lähihoitaja!

Näissä mietteissä toivotan mukavaa viikon alkua!

Anna Laine

, ,

3 kommenttia - “Vammaistyön opiskelua”

  1. Erja Johanssone

    Hei Kiitos rohkeasta kommentistasi. Vammaistyö on tärkeä osa-alue. Olen Keski-Uudenmaan aivohalvausyhdistyksestä. Pääsisitkö kaverisi kanssa tutustumaan toimintaamme jonain keskiviikkoaamuna klo 9.00-11.00 Keravan Viertolaan. Tulisitte mukaamme vain vieraina. Kysypä opettajaltasi. Ota yhteyttä

    Vastaa
    • Anna Laine

      Hei, laitatko vaikka anna2.laine@edu.keuda.fi– osoitteeseen yhteystiedot, niin tiedän soittaa ottaa oikeaan paikkaan yhteyttä. Opettajat ainakin näyttävät vihreää valoa :)

      Vastaa

Kommentoi

  • (will not be published)

XHTML: Voit käyttää näitä tageja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>