Tulevaisuutta vai utopiaa

Kulisseissa, Opetus

Kesälaitumilla on hyvää aikaa lukea ja pohdiskella tulevaisuutta, siis opetuksen ja oppimisen tulevaisuutta. Kun on lähes kolmekymmentä vuotta toiminut erilaisissa opetuksen kehittämistehtävissä ja odottanut etäopetuksen läpimurtoa lähes yhtä kauan, voisi kuvitelle jo luovuttaneensa, vaan ei. Nyt jos koskaan ilmassa on muutoksen signaaleja: Kaikki tulevaisuudentutkijat ovat sitä mieltä, että oppimismahdollisuuksia on kohta kaikkialla, kaikkina aikoina ja kaikilla mahdollisilla välineillä. Lisäksi uskotaan vahvasti yksilöllisen oppimisen läpimurtoon.

Ja miksipäs ei, kun nykyteknologia mahdollistaa oppimisen yksilöllistämisen ihan uudella tavalla.

Vaikka opetussuunnitelmat on edelleen sidottuja oppimistavoitteisiin, paineet tavoitteiden yksilöllistämiseen ovat kasvussa. Fyysisen ja sosiaalisen toimintaympäristön muuttuminen vaikuttaa väkisin myös oppimistarpeisiin. Työelämän murros edellyttää laajempaa, syvempää, henkilökohtaisempaa ja tarkoituksenmukaisempaa koulutusta. Avainsanoja ovat mielikuvitus, luovuus ja kekseliäisyys. Vain näiden varaan voidaan rakentaa tulevaisuuden organisaatioiden innovaatiokyky ja yrittäjyys laajemminkin.

Ihan helppoa. Luovutaan vain perinteisestä rationaaliseen ajatteluun ja tietosisältöihin perustuvasta opettamisesta ja siirrytään tulevaisuuteen suuntaavaan, joustavaan alhaalta ylöspäin tapahtuvaan oppimisprosessiin. Ja samalla opettaja muuttuu valmentavaksi, ohjaavaksi ja innostavaksi oppimisen johtajaksi. Uskokaa tai älkää, tätä on jo kokeiltu niinkin perinteisessä paikassa kuin yliopiston opettajakoulutuslaitoksessa. Ja vielä ihmeellisempää – kaikki olivat innoissaan!

 Rajaton luokkahuone, toim. Hannele Niemi, Jari Multisilta, PS-kustannus

 

Anneli Manninen

, , , , , ,

Kommentoi

  • (will not be published)

XHTML: Voit käyttää näitä tageja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>