Terveisiä iPad- kurssilta, osa 2

Opetus

iPad -kurssimme täällä Andalusiassa on nyt puolessa välissä. Kurssi on ollut tiivis, ja aurinkoisesta säästä huolimatta olemme yrittäneet keskittyä olennaiseen. iPadin käyttöhän ei rajoitu yhteen suljettuun tilaan, ja olemmekin kurssin aikana hyödyntäneet tätä ominaisuutta ahkerasti ja siirtäneet sään hyvin salliessa työskentelyn patioille ja pihoille. Kuvassa Nina on kuvaamassa iPadilla aineistoa minielokuvaan.

image

Tiistaina, toisena kurssipäivänä, vierailimme Aurinkorannikon suomalaisessa koulussa, Colegio Finlandesessa, ja seurasimme iPadien käyttöä opetuksessa.

image

Englannin tunnilla opiskelijat työskentelivät pareittain iPadeja käyttäen. Opettaja oli suunnitellut koko oppitunnin Nearpod -appsin avulla. Opiskelijat katsoivat iPadin kautta videoita, kuuntelivat kuunteluita ja tekivät niihin liittyviä monivalinta-, tietokilpailu-, mielipide-, ja keskustelutehtäviä. Opettaja pystyi ohjaamaan opiskelijoiden iPadeja omasta laitteestaan ja heijastamaan materiaalia ja opiskelijoiden vastauksia valkotaululle yhteiskeskustelujen pohjaksi. Oppitunti oli erittäin interaktiivinen opettajan, parien ja välillä koko ryhmän osallistuessa tunnin kulkuun. Kuvassa opettaja heijastaa valkotaululle opiskelijoiden iPadeistaan lähettämiä vastauksia.

image

Iltapäivällä palasimme takaisin Benalmadenaan ja saimme tehtäväksi suunnitella ja toteuttaa lyhyt video käyttämällä videontuottamiseen tarkoitettua appsia. Ryhmämme valitsi iMovien, jonka avulla saimmekin aikaiseksi pienen videon, jonka  piti noudattaa ns. tutkivan oppimisen rakennetta. Tämän kurssin aikana ei pelkästään kokeilla erilaisia appseja, vaan opiskelemme myös uusimpia oppimismenetelmiä, joista yksi on juuri tämä tutkiva oppiminen (inquiry-based learning).

Tiistaina koulutuspäivän päätteeksi saimme vielä kotitehtävän: meidän tuli hotellihuoneessa katsoa video, jonka aiheena oli ns. käänteinen luokkahuone, Flipped Classroom, mikä sekin on yksi uusi oppimiskäsitys.

Keskiviikkoaamu kuluikin Flipped Classroom – oppimiskäsityksen avaamiseen, jonka jälkeen opettelimme käyttämään Nearpod -appsia,  jonka avulla Flipped Classroom voidaan toteuttaa. Vielä iltapäivällä ennätimme tehdä qr- koodeja luokkahuoneemme seinille  ja jokainen valmisti vielä päivän päätteeksi e-kirjan Book Creator -appsin avulla! Kuvassa kouluttajamme Arto Joutsimäki esittelee meille e-kirjan valmistusta.

image

Kurssi jatkuu, mutta välillä hieman kulttuuriakin: huomenna illalla matkaamme Malagaan, missä tarjolla andalusialaista flamencoa. Olé!

image

 

 

 

 

 

Sanna Hyttinen

, ,

3 kommenttia - “Terveisiä iPad- kurssilta, osa 2”

  1. Leila Frondelius

    ” Opettaja pystyi ohjaamaan opiskelijoiden iPadeja omasta laitteestaan ja heijastamaan materiaalia ja opiskelijoiden vastauksia valkotaululle yhteiskeskustelujen pohjaksi.” Tähän hän varmaankin käytti Apple-TV:tä?

    Vastaa
    • Sanna Hyttinen

      Tähän hän käytti Nearpod -sovellusta ja ihan perinteistä videotykkiä.

      Vastaa
  2. Jaakko Ristolainen

    Tässä yksi ohjelma jolla tuo opiskelijoiden tablettien ohjaus onnistuu opettajan koneelta. Hieman samoja ominaisuuksia kuin Netsupport ohjelmassa joka on Keudalla käytössä, mutta tableteille suunnattu.

    http://www.radix-int.com/

    Kivan kuuloinen kurssi ja hienoa että jaat sen meille muillekin.

    Vastaa

Kommentoi

  • (will not be published)

XHTML: Voit käyttää näitä tageja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>