Sähkärit pihalla

Ammattiin opiskelu

Ammattiin opiskelu ei ole aina niin totista puuhaa, vaan rennompiakin päiviä sattuu matkan varrelle. Tämä on tositarina sähkö- ja automaatioasentajaopiskelijoiden ryhmästä, joiden oli tarkoitus mennä Kellokoskelle pitämään kalastuskilpailut. Joen tyhjentämisen vuoksi, ei siellä hullukaan kalasta, joten lähdimme opettajamme Taito Pöystin mökille.

Reissu alkoi tapaamisella Mäntsälän Shellillä, josta jatkoimme yhtä matkaa Lahteen Suomen moottoripyörämuseoon. Museossa oli esillä erilaisia moottoripyöriä katupyöristä 60-luvun enduroihin ja korjaamoscenejä eri vuosikymmeniltä.

mpmuseo

Matka Lahdesta Sysmään kulki perinteisesti mäkkärin kautta. Näimme loppumatkasta varmaankin Suomen hienoimpia järvimaisemia Päijänteen auetessa tienviereen. Noin tunnin ajettuamme saavuimme Taiton mökin pihaan hyvillä mielin ja risteilyä odotellen. Kahden aikaan laiturin päästä lähti meidän privaattiristeily, jonka varat olivat kerätty työssäoppimispaikkojen kautta hyvän työpanoksen ansiosta. Matkasimme laivalla Päijätsalon näkötornin saaren rantaan, josta kävelimme saaren huipulle, yli 90 metrin korkeuteen Päijänteen pinnasta. Nousu oli rankka, mutta näkymät olivat sen arvoiset.

vene torni

Näkötornilta matka jatkui Sysmän keskustan rantaravintolaan, jossa söimme itsemme kylläisiksi.

Sitten matka jatkui takaisin mökinrantaan. Rannassa pidimme onkikilpailut, jonka voittaja jouduttiin ratkaisemaan pitkää tikkua vetämällä, koska neljä ryhmästä sai yhden pienen sintin. Tällä kertaa onni osui herra Hailion kohdalle, joka pääsi nauttimaan voitostaan runsaiden palkintojen kera. Opettajamme Taito ja toimialarehtori Mika saivat kolme kalaa, mutta jättäytyivät kisasta pois kotikenttäedun takia. Onkikilpailun jälkeen rupesimme grillailemaan. Söimme hyvin ja nautimme hyvästä seurasta. Grillailun jälkeen oli vuorossa saunan lämmitys, jota siivitti hyvä musiikki. Kun sauna valmistui menimme saunomaan ja uimaan. Vaikka vesi olikin vielä kylmää, niin talviturkit tuli heitettyä. Saunan jälkeen menimme grillaamaan ja jillaamaan.

Aamulla siivosimme ja matka jatkui tutustumaan Tainionvirran vesivoimalaitokseen, jonka jälkeen lähdimme kotia kohti.

Teksti: Robert, Juuso, Antti ja Joona

Kuvat: Robert, Emppu ja toimialan rehtori Mika

ryhmä

opiskelija

, ,

5 kommenttia - “Sähkärit pihalla”