Opiskeleva opettaja

Aikuisopiskelu, Ammattiin opiskelu, Opetus

Kun aikuisiällä, pienten lasten äitinä alkaa opiskella työn ohella, vaatii se suunnittelua ja aikatauluttamista. Kaikki liikkuvat osat eivät ole vain minusta itsestäni kiinni. Toimin ammatillisena opettajan Sibeliuksenväylällä kolmatta vuotta. Ennen tänne tuloa olin Omniassa, Espoossa lehtorina muutaman vuoden. Vuosi sitten syksyllä aloin opiskelemaan ylempää korkeakoulututkintoa työni ohella ja nyt olen siinä helpottavassa vaiheessa, että olen juuri palauttanut lopputyöni eli kehittämishankkeen raportin. Valmistuminen tapahtuu siis näinä päivinä.

Opettaja opiskelee

Toimiminen ammatillisena opettajana nykypäivänä vaatii jatkuvaa ammattitaidon ylläpitämistä sekä erityisesti työelämäsuhteiden luomista. Opettajuus ei ole vain oman taidon ja tiedon ilosanoman jakamista, vaan nuorien kohtaamista, neuvomista, ohjaamista ja ennen kaikkea hyvänä mallina olemista. Opettajan työaika ei ole pelkästään opettamista, itse asiassa suurin osa ajasta kuluu kaikkeen muuhun kuin siihen perustyöhön eli opettamiseen. Omia taitoja on pidettävä yllä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa, kielitaidossa, työelämätietoisuudessa, opetusmenetelmissä ja vielä vaikka missä.

Olen eteenpäin menijä ja siksi kaipaankin uusia haasteita elämääni. Työni on oltava haasteellista, jotta voin antaa itsestäni parhaat puoleni. Odotan myös työni antavan minulle paljon. Jotta pysyn työpaikassani pirteänä työni kehittäjänä, tarvitsen haasteita. Opiskelu on yksi haasteen keino minulle.

Olen siinä etuoikeutetussa asemassa, että saan työskennellä työyhteisössä, jossa yksilön kehitys nähdään koko yhteisön voimavarana. Henkisen tuen lisäksi myös työaikasuunnittelussa opiskelu otetaan huomioon. Arjen suunnittelussa on kuitenkin otettava aikuisiällä opiskelu vakavasti, sillä perheen ja työn yhteensovittaminen ei aina ole helppoa. Ja olisi ihan mukava joskus itsekin harrastaa jotain.

minä

Kuvassa ope opiskelee syksyllä 2012.

Kirjallisen työn taustalla

Kehityshankkeeni eli lopputyöni tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle prosessinkuvauskaavio uuden tai jo olemassa olevan tuotteen kehittämiselle. Lisäksi annettuun toimeksiantoon kuului jo olemassa olevan tuotteen päivittäminen ja kehittäminen. Toimeksiantajana toimi laskettelukeskus Talma Ski Itä-Uusimaalla, Sipoossa. Heillä on tahtotilana kehittää lastenlumipuuhamaataan Werneri Parkia entisestään. Työn kautta haettiin ideointia ja apukeinoja toiminnan kehittämiseen sekä osittaiseen uudistumiseen.

Jotta kehitysideoista saatiin mahdollisimman realistisia ja käyttökelpoisia, on teoreettisessa viitekehyksessä käytetty palvelumuotoilua, elämyspedagogiikkaa ja kokemuksellista oppimista. Tutkimusmenetelminä on käytetty havainnointia, fokusryhmäkeskustelua ja kävijäkyselyä määrällisen tutkimuksen menetelmin. Näiden teorioiden avulla pystyin yhdistämään omaa opettajuuttani, äidin-rooliani sekä kehitystyön tekijän asemaani.

Kävijäpersoonat

Työssä on kehitetty käyttäjäpersoonat palvelumuotoilun keinoin. Persoonien kautta on menty todellisten käyttäjien arkeen toimeksiantajan aktiviteetissa. Käyttäjäpersoonat ovat kuvauksia yrityksen asiakkaista ja palvelujen käyttäjistä.  Palvelumuotoilun avulla sekä hyödyntäen elämyspedagogiikkaa on etsitty kehittämiskohteita ja kehitetty niitä toimivimmiksi.

Tässä yksi kävijäpersoonista, Lasse.

Lassen liikkumisesta ja kuluttamista päättävät Lassen vanhemmat. Lasse ei saa omaa taskurahaa, vaan tarve katsotaan joka kerta erikseen. Perhe on matkaillut paljon ja Lasse on nähnyt ja kokenut monenlaisia aktiviteetteja. Lasse on ollut Werneri Parkissa aikaisemmin kerran, luokan kanssa retkellä.

lasse

Kehitysideoita

Parannusehdotuksen lisäksi on löydetty toimintoja, joiden avulla liiketoiminnasta tulee taloudellisempaa ja tehokkaampaa, mutta ennen kaikkea asiakasystävällisempää, kuten esimerkiksi mahdollisuus käyttää aktiviteetteja vuodenajasta riippumatta.

Kehityshankkeessa löytyi useita erilaisia kehitysideoita. Suurin osa ideoista tuli ilmi kävijäkyselyn ja kävijäpersoonien tulosten ristiinanalysoinnissa. Yhdeksi tärkeimmäksi kehityskohteeksi on nostettu henkilökunnan dialogia asiakkaiden kanssa. Tästä dialogista voi myös nousta ideoita, jotka johtavat uuteen kehitykseen kohteessa. Kehityshankkeessa syntynyt palveluprosessikaavio havainnollistaa koko palvelun kehitysprosessin. Kaavio korostaa tuloksissa esille noussutta vuorovaikutuksen tarvetta asiakkaan ja toimeksiantajan välille.

Mitä nyt?

Juuri tällä hetkellä olo on aika tyhjä. Mitä nyt tapahtuu? Viimeisen reilun vuoden illat, viikonloput, osa kesälomasta ja välillä jopa unet ovat täyttyneet erilaisista koulutehtävistä ja tästä lopputyöstä ja sen jäsentelystä. Mahtaa perhekin olla ihmeissään, kun äiti hylkää tietokoneen hetkeksi eikä enää asu puoliksi kirjastossa! Mutta lopussa kiitos seisoo. Ja iso kiitos kuuluu esimiehelleni, ilman hänen tukeaan tästä ei olisi tullut sitten yhtään mitään. Eli Teija: KIITOS! En voi myös olla mainitsematta omaa perhettä, jonka tuki on ollut välttämätön ja suuri. Kiitos Mies ja muksut!

Mutta kaikesta ilmeisesti on mahdollista selvitä.  Ja jos ihan rehellinen olen, kaikki tämä väsymys ja ajoittainen kiukkukin tätä tutkintoa kohtaan on unohtunut ilmeisesti aika nopeasti. Tutkintotodistusta ei ole vielä edes kädessä ja silti jo katseet on uusissa koulutushaasteissa… Suosittelen lisäkoulutusta, ei se ainakaan mitään haittaa saa aikaiseksi!

operomania

 

Ope Romaniassa opiskelemassa kansainvälistä markkinointia osana näitä opintoja syksy 2013.

Marika Palsio

,

3 kommenttia - “Opiskeleva opettaja”

  1. Ira Aaltonen-Ollila

    ”opettajan työ on… ja ennenkaikkea hyvänä mallina olemista”- valitettavasti tämä lause oli pahassa ristiriidassa sen kuvan kanssa, jonka olit itsestäsi sivulle laittanut, Vai onko teillä Sibeliuksenväylällä ollut pahoja lämmitysongelmia kun ope istuu oppilaana takki päällä ja myssy päässä?
    Esimerkki ei ollut ihan asiallinen , vaikka juttusi muuten ihan mukava ja oppilaillekin ajatuksia herättävä -ikuinen opiskelu alkaa jo olla tätä päivää!

    Vastaa
  2. Marika Palsio

    Hei Ira ja kiitos kommentistasi.
    Olet oikeassa, kuva valinta oli tarkoituksella hieman tunteita herättävä.
    Niinkuin tekstissä sanotaan, olen tuossa opiskelemassa näitä opintojani enkä suinkaan omassa toimisteessäni. Ja tuolla (eli paikassa missä itse opiskelin) todella oli lämmitysongelmia. Istuimme kaikki takit päällä tuolla (ja osa pipot päässä).

    Kuva sattui olemaan minusta ainoa, kuva mikä luennolta löytyi. Mutta on kieltämättä ristiidassa juuri tuon kohdan kanssa. Olen pahoillani tästä.

    Vastaa
    • Heli Vastamäki

      Sinähän Marika vain samastuit nuorempiin opiskelijoihin :-) Onko muuten kouluissa (Keudassa tai yleisestikin) enää edes mikään pakko ottaa pipoa tunnilla pois päästä? Se tuntuu kuuluvan monilla niin oleellisesti tyyliin.

      Vastaa

Kommentoi

  • (will not be published)

XHTML: Voit käyttää näitä tageja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>