Fiksu pää ja liikkuvat jalat valtteina oppimispelissä

Aikuisopiskelu, Ammattiin opiskelu, Opetus

Kun on pelit ja vehkeet, jotka mahdollistavat tehtävien tekemisen riippumatta ajasta ja paikasta, niin miksi kaiken oppilaitosmuotoisen opiskelun pitäisi keskittyä luokkiin ja muihin sisätiloihin?

Ei tarvitsekaan! Keudassa pyritään oppimisympäristöjen monipuolistamiseen.

Ei myöskään haittaa, vaikka opiskelu olisi joskus tai vaikkapa ihan pääsääntöisestikin hauskaa. Piristää kummasti, jos välillä opiskellaan vaikkapa pelin muodossa. Joukko Keudan koulutusyksiköiden/toimialojen vetäjiä sekä erilaisista oppimisen tavoista kiinnostuneita opettajia pääsi viime viikolla testaamaan pelioppimista SmartFeet-nimisellä sovelluksella. SmartFeet ei ole valmis peli, vaan alusta, jolle opettaja pääsee näppärästi rakentamaan oman pelinsä mistä aihealueesta tahansa.

Keudan kokeiluporukalle pelin oli rakentanut oma verkkopedagogiikan asiantuntijamme Kari Honkonen. Osallistujat jaettiin neljään joukkueeseen, jotka lähtivät tablettitietokoneiden kanssa ulos etsimään karttaan merkittyjä rasteja. Jokaisella rastilla oli tehtävä, jonka tulokset raportoitiin pelinjohtajalle mobiilisti tabletin välityksellä. Laitetta käytettiin myös joukkueiden ja pelinjohtajan (normaalisti opettaja) väliseen suoraan viestinvaihtoon.

Allekirjoittanut seurasi Mestarit-nimen itselleen ottaneen joukkueen etenemistä rastilta rastille. Tämän postauksen pääkuvassa aiheena on hyvä kouluruoka, josta joukkue lauloi laulun ja videoi esityksen.

Tässä lisää kuvia:

Tältä alueen kartta näytti SmartFeet-pelissä.

smartfeet_kartta

Riku Alkio SmartFeetin kehittäneestä Lentävä Liitutaulu Oy:stä opasti pelaajia ennen rasteille lähtöä.

opettelua

Hieman epätietoisuutta säännöistä ja teknisiä haasteita kierroksen alussa. Langattomien tietoverkkojen toimivuus ei vielä ihan kaikkialla ole optimaalinen mobiiliopiskeluun, mutta ne kehittyvät lähitulevaisuudessa suuren kysynnän vuoksi takuulla hyvin nopeasti. Mestarit-joukkueessa olivat mukana Riikka Siitonen, Outi Komi, Mauri Laine ja Anne Hosio-Paloposki Keudan aikuisopistosta.

ruoholla

Alla on kuvakaappaus yhdestä tehtävästä ja Mestarien vastauksesta siihen. Tehtävissä oli aina sisällöllinen ja tekninen osuus. Tässä taisivat jäädä Snapseed-kehykset Mestareilta laittamatta hienoon kuvaan.

elävä_patsas

Rantasaunalla joukkueita oli vastassa ”Tietäjä”, jonka kahteen kysymykseen piti vastata. Peukut näyttävät, menikö oikein vai väärin.

tietäjä_netti

Luonto oppimisympäristönä innostaa pistämään luovuutta peliin! Mestareiden oli määrä kuvata vesilintu, mutta kun sellaista ei sattunut paikalle, sai Outi ryhtyä linnuksi.

vesilintu_netti

 

Heli Vastamäki

, ,

2 kommenttia - “Fiksu pää ja liikkuvat jalat valtteina oppimispelissä”

    • jokinen jarmo

      Hyvältä ja kiinnostavalta näyttää kunhan vaan oppisi käyttämään opetuksessa tätä lankatonta verkkoa ??
      Ja mitä nämä tagit ovat?

      Vastaa

Kommentoi

  • (will not be published)

XHTML: Voit käyttää näitä tageja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>