Arkkipiispa Kari Mäkisen ja professori Juha Siltalan ajatuksia nuorista ja ammatillisesta koulutuksesta

Kulisseissa

Kuntaliiton opetus- ja kulttuuriyksikön ammatillisen koulutuksen Areena on foorumi vuoropuhelun käymiseen kentän toimijoiden ja eri asiantuntijatahojen kesken.

 Kuntaliiton ammatillisen koulutuksen Areena piti vuoden ensimmäisen kokouksensa Kirkkohallituksessa. Tilaisuuden avasi arkkipiispa Kari Mäkinen ajatuksia herättävällä puheenvuorollaan mm. ammatillisesta koulutuksesta ja syrjäytymisestä. Mieleeni jäi erityisesti hänen luonnehdintansa siitä mikä syrjäytymisen käsite on meidän aikuisten, viranomaisten ja kouluttajien kannalta ja miten nuoren käsitys siitä eroaa. Mehän olemme asiaa tutkineet ja tiedämme kyllä mikä käsitteellä syrjäytyminen tarkoitetaan.

Nuoren mielestä syrjäytyminen ei ole kuitenkaan ilman opiskelupaikkaa tai työpaikkaa jääminen tai tilanne, jossa häneltä jäävät opinnot kesken. Nuoren mielestä syrjäytyminen on yksinäisyyttä ja yksin jäämistä. Kysymys onkin siitä miten me huolehdimme siitä miten hieman arat ja kömpelötkin pärjäävät koulutuksessa ja miten nuori ei joudu kiusatuksi siten, että opinnot sen vuoksi keskeytyvät.

Mäkinen kannusti lukemaan professori Juha Siltalan viime vuonna julkaiseman erinomaisen kirjan: ”Nuoriso – mainettaan parempi” (Kirja on Peltolan kirjastossa).

Tässä muutama sana yli 500-sivuisesta teoksesta:

Kirjassaan Siltala toteaa, että nykynuorison rappiosta on puhuttu käytännössä yhtä kauan kuin ylipäätään on erotettu käsite ”nuoruus” jossain lapsuuden ja aikuisuuden taitekohdassa. Välillä nuoria on moitittu liiasta aktiivisuudesta ja välillä taas velttoilusta. Siltalan yksi keskeinen havainto on, että nuorison syyllistäminen kulkee talouden syklien mukaan. Kun edesvastuuton eliitti jää kiinni taloushuijauksista, nuoria syytetään laiskottelusta. Näin kävi sekä finanssikriisin puhjettua että laman aikana 90-luvun alussa. Nuorten selkänahkoja ei voi enää piiskata punaisiksi, mutta tai juuri sen takia rankaisufantasiat kukkivat sitäkin värikkäämmin.  

Talouseliitin seminaaripuhujat horisevat luovuudesta ja itsensä toteuttamisesta. Toisaalta työstä luodaan kuva taistelutantereena. Nuorten pitää uhrautua. Aasian hikipajatyöntekijöihin on vielä kirittävää. Ei siis ihme, että työn palkitsevuus ja mielekkyys alkavat huveta. Ja tässä vaiheessa kapitalismi uhkaa ajautua samaan ansaan kuin neuvostojärjestelmä aikoinaan. Siltala nimittää ilmiötä kollektiiviseksi edesvastuuttomuudeksi. Se syntyy siitä, kun työn tekijä joutuu vastuuseen asioista, joihin ei voi vaikuttaa.

Nuorilta vaaditaan nyt aikuisuutta, mutta ei valistuneen täysikäisyyden, vaan riskinoton nimissä. Siksi hyvä nuori yrittää. Yrittäjäkasvatus alkaa jo tarhassa. Nuoria maanitellaan opiskelemaan aineita, joista seuraa maksimaalista taloudellista hyötyä. Opinnot puolestaan saavat kestää minimaalisen ajan, koska työ ei odota.

Kuitenkin teoksen positiivinen lopputulema ja optimistinen tulevaisuudenkuva tulevat Siltalan tilastoanalyysistä: ”Nykyisten nuorten enemmistö onkin entistä terveempää ja kykenevämpää eläytymään toisten näkökantoihin”.

Vain hiukan oikaisten: uusi sukupolvi voi asenteillaan pelastaa markkinatalouden toiminaan sen verran fiksummin, ettei varsinaisia vallankumouksia tarvita. ”Nuoret eivät kaihda työtä vaan edellyttävät siltä mielekkyyttä”, on yksi teoksen tiivistys.

Parasta Nuorisossa on toiveikas pohjavire: nykynuoret ovat kaikista ongelmista ja aikuisten moralisoinnista huolimatta pääosin terveitä, fiksuja ja hyvinvoivia ihmisiä, joille tulevaisuus on avoin ja mahdollisuuksia täynnä. Ja siihen on helppo uskoa myös töissä, joka päivä, sitten lopulta kuitenkin.

 Siltala ei väitä, etteikö nuorilla olisi monenlaisia ongelmia. Nykyään nuoret ovat kuitenkin tilastollisesti terveempiä kuin aiemmin. Viina ja tupakka maistuvat yhä harvemmalle teinille, mikä saa meidät vanhat kysymään, että millä ne tätä nykyä itsensä huumaavat.

 Hannu Heikkilä

Kuntayhtymän johtaja

Hannu Heikkilä

, ,

Kommentoi

  • (will not be published)

XHTML: Voit käyttää näitä tageja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>