Tosi ammattilaisen taitopaletista löytyy myös ATTOja.

Ammattiin opiskelu, Kulisseissa, Opetus

Ammattitaitoa Täydentäviä Tutkinnon Osia ovat matemaattiset aineet, kieli- ja viestintä aineet sekä yhteiskunnalliset ja terveysosaamista tukevat opinnot. Jotta Keudan ammattiopiston opiskelijat saavat ajanmukaista ja laadukasta opetusta näissä työelämän kannalta tärkeissä täydentävissä taidoissa, istuivat ATTO -opettajat koulunpenkille tietotaitonsa ylläpitämiseksi. Opettajien täydennyskoulutuksen tarkoituksena oli auttaa heitä kehittämään monipuolisia oppimisympäristöjä, lisätä toiminnallisuutta opetukseen ja tuoda oppimiseen yksilöllisiä, omaan tahtiin eteneviä työtapoja. Tällä kertaa saatiin näppäriä työkaluja tietotekniikan välineistöstä  ja käytänteitä verkko-opetuksen maailmasta.

Palmenian toteuttaman koulutuskokonaisuuden aikana tutuksi tuli mm. Keudan tuotantoluokka, jossa voidaan kuvata ja taltioida verkkoon oppitunteja tai itsekseen toteutettuja yksittäisiä opetustilanteita.  Ryhmätyökaluina testattiin Keudan oman Moodlen ohella myös Goodle Drive –työkalua, Cork Boardia, Titanpadia ja Bloggeria. Hauskoja hetkiä koettiin, kun käsiteltiin Still-kuvia tavallisilla työvälineohjelmilla (Powerpoint, Word, Picture Manager). Omat kuvat opetusmateriaalissa helpottavat monesti tekijänoikeuskysymyksiä, joista myös saatiin oppia. Jos kuvien käsittely oli hauskaa, niin kuvatarinoiden tekeminen Photo Storylla vasta veikin mukanaan. Ohjelma on oiva väline aktivoimisessa ja kieli- ja viestintäaineiden yhdistämisessä työsalityöskentelyyn. Yksi esimerkki digitaalisten kuvatarinoiden hyödyntämistä opetuksessa nähtiin kurssin aikana, kun katseltiin kuvatarinaa erään opiskelijaryhmän ruotsin opiskelusta, reissusta Tukholmaan.

Tietoteknisten valmiuksien lisäksi koulutusrupeaman tärkeää antia oli yhteistyö. Eri yksiköistä tulevat opettajat tapasivat toisiaan oman oppiaineen ja yhteisten tavoitteiden äärellä. Ja paljon tästä tiimityöskentelystä jäikin käteen! Terveysosaamista varten kasattiin Keudan Moodleen pakollisen liikuntakurssin ja terveystietokurssin verkkotehtäviä: syntyivät kurssipohjat sekä itsenäisesti suoritettavia tehtäviä varten että koko ryhmän käyttöön lähiopetuksen tueksi.  Matematiikan opettajat tuottivat Keudan Moodleen tukimateriaalia lähiopetuksen tueksi sekä lisäopetukseen havainnollistavaa ja motivoivaa materiaalia. Yrittäjyysopinnoissa aloitettiin verkkotyökalujen ja sosiaalisen median hyödyntäminen. Englannin opettajat kasasivat tukimateriaalia ja suunnittelivat tehtäviä mm. Hot Potatoes –ohjelman avulla. Äidinkielessä tavoitteeksi otettiin ATTO -integraation edistäminen: työssäoppimisen yhteydessä suoritettavien tehtävien laatiminen, verkkotyökalujen hyödyntäminen raportoinnissa ja Photo Storyn käyttö lopputöiden tekemisessä.

Kurssi päättyi oluella. Viimeisellä kerralla tehtiin vierailu Keudan Panimoon. Jokainen kätkeytyi valitsemansa valeasun taakse, vaihtoi mielin määrin peruukkia ja muokkasi KOLVIaan ja silmiensä väriä. Siirryttiin todellakin viettämään kaksoiselämää! Työajan puitteissa kun oltiin, vierailu toteutettiin virtuaalisesti ja avatarina. Panimon sijainti Second Lifessa, Edufinlandin saarella on kätevä ja naapurustostakin löytyy paljon katseltavaa. (Jos haluat virtuaalioppia oluen valmistuksesta, kannattaa tutustua http://keudanvirtuaalipanimo.blogspot.fi/) Yrityskierroksen jälkeen osa notkui panimon baaritiskillä Keudan Vaalea Sarvi mielessään ja suunnitteli, miten ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat saadaan elämään Second Lifessa. Osa heilui ja kompasteli ympäriinsä pitkin saarta. Kouluttajat onneksi tiesivät kertoa, että kaksoiselämä alkaa sujua kokemuksen myötä, ja omat hahmonsa saa ennen pitkää hallintaan. Sitten on askel vakaa ja suunta kirkas.

Ps. Onko sinulle KOLVI tuttu nenän synoyymina? Nenän lisäksi KOLVI on montaa muutakin… mm. työkalu ja Keudassa meneillään oleva hanke, joka rahoitti osan täydennyskoulutuksen kuluista.


Kirjoittaja on Keudan ammattiopiston opetuspäällikkö.

Henna Hyytiä

, , , , ,

Kommentoi

  • (will not be published)

XHTML: Voit käyttää näitä tageja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>