Rehtorin intohimona on pedagoginen johtaminen

Ammattiin opiskelu, Opetus

Keudan rehtori on innokas kehittäjä, joka haluaa katsella oppilaitosmaailmaa monesta eri näkökulmasta. Hänen tavoitteenaan on luotsata Keudaa kohti yhteisöä, jota ohjaa pedagoginen rakkaus.

Jos Anna Mari Leinosen pitäisi kiteyttää Keudan hyvät puolet yhteen sanaan, se olisi varmasti monialaisuus. Keudan rehtoriksi huhtikuussa 2018 valitun Leinosen mielestä talon monipuolinen tarjonta antaa mahdollisuuden palvella työelämää kokonaisvaltaisesti.

”Laajasta koulutustarjonnasta on helpompi lähteä rakentamaan kokonaisuuksia, jotka vastaavat niin työelämän kuin oppijan tarpeisiin. Pedagogin näkökulmasta on rikasta, kun oppii tuntemaan erilaisia aloja ja niiden takaa löytyvää tiedetaustaa.”

Leinosen inspiraation rakennuspalikoina ovat elinikäinen oppiminen, pedagogiikka ja kehittäminen. Samat palikat ohjaavat häntä myös Keudan opetuksen kehittämisessä.

”Haluan selvittää, mitkä mekaniikat ja pedagogiset ainekset auttavat opiskelijoita oppimaan ja opettajia tekemään työnsä parhaalla mahdollisella tavalla. Näen, että ammatillisen koulutuksen reformi antaa meille huikeita mahdollisuuksia kehittää opiskelijalle juuri tälle sopivia opintoja,” Leinonen linjaa.

Yhteisössä yksilönä

90-luvulta lähtien koulutuskentällä toiminut Leinonen näkee ammatillisen oppimisen ympärillä vellovan reformikeskustelun juuttuneen kirjaimellisesti luokkahuoneisiin.

”Kiinnittämällä huomiota vain lähiopetuksen määrään, unohdetaan, että oppimista tapahtuu paljon muuallakin. Myös tiukat ryhmäkohtaiset lukujärjestykset ovat suuri este sille, että osaamisperusteisuus toteutuu,” hän kritisoi.

Työelämän murros haastaa ammatillisen koulutuksen. Leinosen mukaan opettajuuden on tärkeää laajentua kapeasta substanssiosaamisesta aidosti pedagogiseksi ja opiskelijaa oppimaan auttavaksi.

”Uuden ammatillisen koulutuksen lain hengessä haluan viedä Keudaa kohti sellaista toimintaa, jossa opetuksesta saadaan yksilöllisempää. Rakennamme tällä hetkellä esimerkiksi pajatyyppisiä oppimisympäristöjä, joissa jokainen opiskelija etenee omaan tahtiinsa – yhteisössä, mutta yksilönä. Ammatillisen osaamisen lisäksi on tärkeää kehittää työelämätaitoja, kuten vuorovaikutusta ja oppimaan oppimista. Meillä on opettajatiimit, jotka vastaavat heille nimetyn opiskelijajoukon työn suunnittelusta ja oppimisprosessista,” Leinonen kertoo.

Oppilaitoksen oppimisympäristöt on rakennettava muistuttamaan työelämän toimintaympäristöjä.

”Enää ei pötki pitkälle sillä, että pänttää asioita ulkoa. Pitää myös osata etsiä tietoa, turvautua kaveriin ja kyetä ongelmanratkaisuun.”

Oman tehtävänsä tähti

Keudassa yhteistyö on kaiken tekemisen lähtökohta. Leinonen haluaakin kiinnittää erityisesti huomiota siihen, että henkilökunnalla ja opiskelijoilla on yhteisiä kohtaamispaikkoja keskustelulle ja yhteisen ymmärryksen syventämiselle.

”Lähdemme liikkeelle siitä, että opettajat ovat meillä huippuasiantuntijoita, jotka ovat kaikkein lähimpänä opiskelijoita. Jotta innostuksen liekki pääsee paremmin syttymään, haluan toiminnallani varmistaa, että meillä Keudassa henkilökunnalla ja opiskelijoilla on valtaa vaikuttaa omaan tekemiseen. Meillä saa olla tähti omassa tehtävässään.”

Teksti: Maija Salonen/Avidly Oy
Kuva: Heli Vastamäki/Keuda

 

Heli Vastamäki

, , ,

Kommentoi

  • (will not be published)

XHTML: Voit käyttää näitä tageja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>