Oppimisen monimuotoisuutta mahdollistamassa

Ammattiin opiskelu, Opetus

Yksi uuden ammatillisen koulutuksen kantavista ideoista on, että oppiminen irrotetaan ajasta ja paikasta. Perinteistä luokka- ja työsaliopetusta tarvitaan edelleen, mutta rinnalle tulee koko ajan enemmän muita tapoja hankkia osaamista.  

Opiskelija osoittaa osaamisensa näytöillä. Sillä, miten osaaminen on hankittu, ei enää ole merkitystä. Jokainen opiskelija opiskelee oman yksilöllisen opintopolkunsa mukaisesti. Työpaikoilla ovat entistä enemmän paitsi opiskelijat, myös opettajat. 

Uusi tapa toimia edellyttää uudenlaista tapaa ajatella ja radikaalisti uudistunutta pedagogista suunnittelua. 1.1.2019 Keudassa käyttöön otettava opettajien vuosityöaika tukee osaltaan uudistumista.  

Uusista tavoista on Keudassa jo hyviä esimerkkejä ensimmäiseltä amisreformin jälkeiseltä vuodelta. Tässä pari niistä. 

Kesäkorjaamo Goljatti 

Amiksen tilat ovat perinteisesti olleet kesäaikaan melko tyhjillään. Keudan autoalalla keksittiin, että opiskelijat voisivat osuuskunnan kautta perustaa kesäkorjaamon. Näin syntyi Mäntsälän Lukkarinpolulle Goljatti. 

Keudan puolelta kesäkorjaamossa puuhasi ammattimies Mikko Styf, mutta varsinaisia yrittäjiä olivat viisi opiskelijaa. Tienestin lisäksi he tietenkin keräsivät opintopisteitä, joten projektista tuli heille suorastaan tuplahyöty. 

– Goljatin palveluvalikoimaan otettiin perustöitä, jotka sujuvat opiskelijoilta ongelmitta, Styf kertoo. 

Kesäkorjaamo onnistui hyvin. Asiakkaat löysivät paikan ja työt sujuivat. Kesäkorjaamolle onkin jatkoa suunnitteilla ja mahdollisesti laajentumista muille Keuda-paikkakunnille. Autoalaa voi opiskella Keudassa Mäntsälän lisäksi Järvenpäässä, Keravalla ja Nurmijärvellä. 

– Goljatti onnistui siinäkin mielessä hyvin, että mukana olleet opiskelijat ovat valmistumassa keskimääräistä nopeammin ja muutama syksyllä aloittanut opiskelija kertoi hakeneensa meille kesäkorjaamosta kuultuaan. 

Kirkkotien kesäamis 

Myös Tuusulan Kirkkotiellä hius- ja kauneusalalla ahkeroitiin viime kesänä juhannukseen asti. Opiskelijat kerryttivät osaamista eri tavoin, suurimmaksi osaksi asiakaspalvelussa. Keuda Hius palveli kesäkuussa kaksi viikkoa, Keuda Kauneus kolme. 

Mukana oli eri vaiheen opiskelijoita. Heillä oli tavoitteena joko nopeuttaa opiskelujaan tai hankkia osaamista, joka jostain syystä oli jäänyt vielä hankkimatta. Osa hiusalan opiskelijoista teki kesäamiksessa Nuori Yrittäjä –opintoja.

Lähihoitajaopinnot joustavasti työelämässä 

Mäntsälän kunnalla ja Mäntsälän yksityisillä palveluntarjoajilla oli huutava pula lähihoitajista. Kunnasta otettiin yhteyttä Keudaan ja kysyttiin, miten lähihoitajaopiskelijoita saisi nykyistä nopeammin työelämään. 

– Keuda luonnollisesti vastasi huutoon, asiakkuuspäällikkö Sirpa Tuomisto kertoo. 

– Tarjosimme Mäntsälän lähihoitajaopiskelijoillemme työvaltaista opintopolkua niin, että kymmenisen opiskelijaa päätyi lopulta oppisopimukseen joko kunnalle tai kunnassa toimivalle yksityiselle taholle. 

Uusi ammatillinen koulutus mahdollisti sen, että useimmat opiskelijat tekivät ennen oppisopimuksen solmimista työpaikalla oppimisjakson koulutussopimuksella. Näin sekä työnantaja että opiskelija pääsivät tunnustelemaan, oliko paikka juuri tälle opiskelijalle sopiva. 

Noin kymmenen opiskelijan ryhmällä on yhteisiä lähipäiviä Mäntsälän Lukkarinpolulla, mutta kaikki opiskelevat ja tulevat valmistumaan täysin omaa tahtiaan ja omaa polkuaan. 

– Lähiopetuksen järjestämisessäkin toimimme tässä pilotissa toisin kuin yleensä eli kysyimme ensin työnantajilta, mitkä lähipäivät toimivat parhaiten ennen kuin sovittelimme ne koulutuksen aikatauluun, Tuomisto kertoo. 

Mäntsälän pilotissa Keudan opettajat jalkautuvat opettamaan ja ohjaamaan lähihoitajaopiskelijoiden työpaikoille. Uuden ammatillisen koulutuksen tavoitteet ja asiakaslähtöisyys toteutuvat lähihoitajapilotissa monipuolisesti.  

Lähihoitajaopiskelijat ovat päässeet joustavasti kiinni työelämään Mäntsälässä. Tässä Keudan tiloissa harjoittelemassa Teemu Hormi ja Jami Peltola.

 

Teksti: Heli Vastamäki 
Kuvat: Sari Aro ja Minna Ruusunen 

Heli Vastamäki

, , , , , , ,

Kommentoi

  • (will not be published)

XHTML: Voit käyttää näitä tageja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>