Myyntikuiskaaja Pasi Rautio: Myynti on ihmisten kohtaamista

Kulisseissa

Jo tuhannet ihmiset ovat imeneet itseensä myyntikuiskaajaksi tituleeratun Pasi Raution oppeja. Yhdet Raution myynti-iltamat järjestettiin viime syksynä Keuda-talossa Keravalla.

Rautio sanoo, ettei kohta enää tarvita asiantuntijoita eikä myyjiä – vain asiantuntijamyyjiä. Miksi näin?

– Joudumme koko ajan enemmän taistelemaan asiakkaan ajasta. Asiakas haluaa ostaa helppoutta eli sitä, että hän saa nopeasti asiantuntevaa palvelua. Sellaista voi antaa vain asiantuntijamyyjä. Kaiken tuntija ei kenenkään tarvitse olla, mutta asiakkaan aikaa ei saa tuhlata tyhjäkäyntiin.

Entä jos asiantuntija ei oikein löydä myyjää itsestään?

– Usein unohtuu, ettei myynti ole mikään erillinen prosessi, vaan se on yksinkertaisesti toisen ihmisen kohtaamista ja auttamista. Myyntiä voi tehdä vaikkapa jalkapallokentän laidalla vapaa-ajalla, jos tulee puheeksi, että tuttava tarvitsee jotain, mitä oma työnantaja voi tarjota. Silloin on tärkeää viedä liidi eteenpäin myynnistä vastaaville ihmisille.

Asiantuntijamyyjä tietää ja tuntee asiakkaansa sekä maailman, jossa asiakas liikkuu tuotteen kanssa. Hän osaa tarjota asiakkaalle arjen ratkaisuja. Asiantuntijamyyjä osaa myös verkostoitua sekä kasvotusten että uusissa myynnin kanavissa, kuten somessa.

Mikä edistää myyntikulttuurin leviämistä asiantuntijaorganisaatiossa?

Kaikki lähtee tiimin johtamisesta. Miten kiitetään, kun myynti onnistuu? Miten palkitaan? Esimiehet näyttävät itse esimerkkiä myynnillisyydessä ja luovat henkeä, jossa tiimiläiset saavat olla ylpeitä työpaikastaan ja sen tuotteista.

Tietysti myös myyntiä tukevien prosessien ja työkalujen on oltava kunnossa, että sujuva myynti olisi mahdollista kaikille työntekijöille.

Heli Vastamäki

,

Kommentoi

  • (will not be published)

XHTML: Voit käyttää näitä tageja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>