JAPANI – Tokyo Game Show

Ammattiin opiskelu, Opetus

Japanin reissu on nyt takana ja aikaerorasituksestakin aletaan selviytyä. Käteen matkasta jäi paksu pino paikallisten media- ja pelialan koulujen ja yritysten käyntikortteja.

Tokion matkan viimeisen viikon loppupuolella kävimme Tokyo Game Show 2015 -messuilla ja tutustuimme siellä lähemmäs kymmenen eri oppilaitoksen edustajaan, joiden kanssa hieroimme yhteistyötä mahdollisia opiskelijavaihtoja ajatellen.

IMG_0090 copy IMG_0330_small

Toiset juovat punkkua, toiset jääteetä… :) Kuva on otettu Tokyo Game Shown after partyista, jotka oli järjestetty erityisesti ulkomaalaisia näytteelleasettajia varten. Kuvassa vasemmalta oikealle: Teemu KSAOn oppilaitoksesta, minä, Kato-san & Kato-san. 

 

IMG_0037_ IMG_0258_small IMG_0254small IMG_0252_sope IMG_0145 copy IMG_0135 copy

Sitä aiemmin kävimme myös Oulu Game Labin järjestämässä seminaarissa, johon osallistui monia oululaisia pelialan yrittäjiä. Oulu Game Lab -koulutuksen tavoitteena on valmistaa pelialan osaajia, jotka voivat työskennellä tulevaisuudessa mm. graafisina suunnittelijoina,  pelisuunnittelijoina, tuottajina tai ohjelmoijina. Tilaisuudessa kerrottiin, kuinka hyvät tekijät viedään välillä käsistä, eli moni koulutukseen osallistuneista työllistyy jo ennen valmistumistaan.

Me teimme yhteistyötä Worker Bee -yrityksen kanssa. Worker Been työntekijä Ogawa-san oli yhdessä meidän kanssamme kuuntelemassa Oulu Game Lab:in seminaaria ja saamassa lisää tietoa uusista mobiili- tai tietokonepeleistä, joita yritys voisi mahdollisesti jalostaa Japanin markkinoille. Koska moni oululaisista pelialan yrityksistä koostui suomalaisista työntekijöistä, oli meistä paljon apua tulkkauksessa.

No mitä ne Japanin kuuluisat pelimarkkinat nyt ovat? Japanista löytyy aika monta ihmistä valmiina pelailemaan mobiilipelejä junamatkojen ajan. Ei siis ihme, että peliteollisuus kiinnostaa suomalaisiakin kovasti. Peliteollisuudessa kannattaisikin keskittyä ehdottomasti mobiilipeleihin, sillä ihmisillä ei näytä olevan enää aikaa istua kotona pelaamassa konsolipelejä. Ne pienet hetket, ennen saapumista työpaikalle tai päivän päätteeksi kotiin käytetään todennäköisesti julkisissa kulkuvälineissä.

Japanilaisten käyttäytyminen julkisissa kulkuvälineissä ei siis eroa suomalaisten junakäyttäytymisestä juuri millään tavalla. Istutaan hiljaa nenä kiinni älypuhelimessa viestitellen, tai pelejä pelaten.

 

IMG_0067 copy IMG_7810 IMG_1622

Eräässä ravintolassa tilaus lähetettiin ravintolan henkilökunnalle pöydältä löytyneen tabletin avulla. Emme löytäneet tabletista englanninkeilistä kieliversiota, mutta pienen tutkailun jälkeen tilauksen teko onnistui hyvin. Onneksi kaikista ruoista oli kuvia ja pöytäseurueemme yksi jäsen osasi sen verran japanin kieltä, että saimme tilattua oikeat juomat.

 

IMG_1613 IMG_1605 IMG_1591 IMG_0769 copy IMG_0757 copy IMG_1409 copy IMG_1390small IMG_1327 copy

Erään päivän ohjelma oli vierailu Kanadan suurlähetystöön. Valitettavasti en saanut julkaista siellä otettuja valokuvia verkossa, joten päivän ainoat kuvat liittyvät ainoastaan ruokaan ja mobiilipelinä toimivaan hologrammilaitteeseen nimeltä Holos.

Tilaisuudessa tapasimme kuitenkin myös Valhalla Game Studios -yrityksen työntekijöitä, joiden kanssa päädyimme puhumaan peliteollisuuden ohella mm. suomalaisista perinneruoista. Lapista kotoisin olevana satuin kehumaan poronlihaa, joten he luonnollisesti kutsuivat meidät heti illalliselle nauttimaan paikallista riistaa.

Illallisella tarjottu peura yksinkertaisuudessaan todella erinomainen illallinen ja maistui sanoinkuvaamattoman hyvältä. Raaka liha dipattiin kiehuvaan veteen, jonka jälkeen liha dipattiin vielä soijassa. Sen jälkeen koko komeus kohti suuta ja varma makunautinto oli taattu.

 

IMG_1287blog

Nämä kuvat ovat Fuji-vuoren läheisyydestä. Taustalla komeilee Fuji-vuori.

 

IMG_1271small

Palataan vielä Japanin peliteollisuuteen. Japanissa pelialan firmat arvostavat kuulemma C++-, Unity- & Android (native) -osaamista. Täkäläiset pelifirmat myös hyödyntävät pelisuunnittelijoiden käytössä Autodesk-tuoteperheen Maya-ohjelmaa. Ainakin Keuda Wärtsilänkadun media-assistentit harjoittelevat 3D-mallintamista 3Ds Max -ohjelman avulla, mutta ideaa olisi lisätä opetukseen myös Mayaa.

Worker Bee -yritys oli kovin halukas ottamaan Suomesta ahkeria ja japanin kielen alkeet taitavia harjoittelijoita. Harjoittelujakson kestoksi hän sanoi mitä vain väliltä 2-6 kuukautta ja harjoittelu tapahtuisi palkattomana. Yritys myös toivoi, että potentiaalinen harjoittelija olisi luonteeltaan oma-aloitteinen ja ahkera henkilö, joka ymmärtäisi myös sen, että japanissa työskennellään yhteisön hyväksi, eikä pelkästään itseään varten. Worker Bee oli erityisen halukas palkkaamaan ohjelmoinnista kiinnostuneita opiskelijoita työharjoitteluun.

Tässä siis vinkki mm. datanomiopiskelijoille ja media-alan opiskelijoille. Kuten yleisestikin maailmalla, niin myös Japanissa näyttää olevan kova tarve ohjelmoijille, joten hyville opiskelijoille voitaisiin varmasti löytää soveltuva työssäoppimispaikka myös Tokiosta.

t. Enni JäWästä

Enni Kaikkonen

, , ,

Kommentoi

  • (will not be published)

XHTML: Voit käyttää näitä tageja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>