Japania tutuksi top-paikkojen avulla.

Ammattiin opiskelu, Opetus, Yleinen

Vuosi sitten lupauduin Hanako-verkostoon edustamaan Keudan matkailutiimiä. Syksyllä aloitin japanin kielen ja kulttuurin opiskelun, jotta jotain kyseisestä maasta tietäisin. Nyt keväällä minulle tarjoutuikin mahdollisuus lähteä Japaniin top-paikkoihin ja opiskelijoiden orientointiin tutustumaan. Luvassa oli 12 tiukkaa päivää opiskelijoiden ja Japanin rautateiden parissa. Onneksi tosiaan oli jo hieman kielitaitoa ja pieni käsitys siitä miten siinä maassa toimitaan.
Maanantai-iltana 4.4. Keudasta lähti Osakaan lisäkseni 3. vuoden leipuri-kondiittoriopiskelija sekä Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymästä 3 opiskelijaa ja opettaja. Opiskelijat lähtivät 7 viikon ja leipuriopettaja 2 viikon top-jaksolle.

Japani_kirsikkapuut
Ensimmäisten päivien aikana pääsimme tutustumaan kirsikankukkaloistoon ja teeseremoniaan.

Japani_teenjuonti
Kiersimme myös porukalla kaikkien top-paikat. Perjantaina opiskelijat aloittivat työnsä ja kävin seuraamassa jokaisen aloituksen ja miten työpaikolla perehdytettiin tehtäviin. Kieliongelmia oli jonkun verran mutta mitään suurempia ongelmia se ei opiskelijoille tuottanut.
Lauantaina meillä oli vapaapäivä ja lähdin opiskelijoiden kanssa tutustumaan Kioton nähtävyyksiin.
Fushimi Inari-taisha Shrine ja The Arashiyama Bamboo Grove.

Japani_esirippu      Japani_puut
Sunnuntaina jatkoin matkaa luotijunalla Tokioon. Matkaa 546 km ja aikaa meni 167 min.

Japani_nuolijuna
Maanantai-aamuna sitten arpomaan millä metrolla pääsen paikkaan, jossa kaksi Keudan opiskelijaa olivat top-jaksolla. Ja automaatistahan saa ostettua lipun….

Japani_metrokartta     Japani_ohjaus
Tiistaina Tokioon saapui vielä 2 opiskelijaa, joiden kanssa jatkoimme junalla matkaa Mitoon, jonne tytöt menivät hotelliin top-jaksolle.

Perjantaina syötyäni tuhdin Japanilaisen aamiaisen jaksoin taas matkustaa luotijunalla takaisin Osakaan, josta lensin kotiin.

Japani_ravintola     Japani_ruokakupit
Matkan aikana oli ilahduttava huomata miten hyvin nuoret sopeutuivat uuteen kulttuuriin ja selviytyivät arkipäivän tilanteista. Ja miten hyvin heidät otettiin vastaan top-paikoilla niin pienissä kuin suurissakin yrityksissä. Kaikki olivat kiinnostuneita suomalaisista ja suomalaisuudesta. Näin Suomea viedään pienin askelin maailmalle.

Nina Aula, lehtori, JäSi

Maarit Tiala

, , , , , ,

Kommentoi

• (will not be published)

XHTML: Voit käyttää näitä tageja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>